Vejetaryenlik Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

vejeteryanlık-soru-cevap

Vejetaryen olduğumdan beri ister istemez bazen ilginç bazen komik sorularla karşılaşıyorum.Bu soruları cevaplamak (bitkilerin canı yok mu vb. dışında) ve vejetaryenlik hakkında konuşmak çok hoşuma gidiyor.Elimden geldiğince  toplumun vejetaryenliğe olan ön yargılarını yıkmaya çalışıyorum.Bu süreç boyunca hem sizden bana maille gelen hem de günlük hayatta sık sık duyduğum soruları bir yazıda derlemek istedim , bir de bugün aşırı bilgi veren gıcık vejetaryen modumdayım. ♥️

🌿 Sağlıkla İlgili Sorular 🌿

  • Yeteri kadar demir , protein ve kalsiyumu nereden alıyorsun?

Bitkisel yiyecekler bol bol protein , çinko , kalsiyum , D vitamini , omega 3 gibi besinler içeriyor zaten.Vejetaryen ve veganların besin eksikliği yaşaması durumu toplumsal bir mit haline geldi maalesef.Önemli olan çeşitli ve dengeli beslenmek.Bu sorunu yaratan vejetaryenliğe yeni geçenlerin başta ne yiyeceğini bilemeyip besin eksikliği yaşaması oluyor.Yeteri kadar kalori alındığı ve dengeli alındığı zaman hiçbir vitamin,mineral ve proteinden eksik kalmıyorsun.Bitkisel besinlerin içeriğiyle ilgili daha ayrıntılı bilgi için burayı inceleyebilirsin.

  • Vejetaryen beslenmek herkes için sağlıklı mı?

Yapılan birçok araştırmaya dayanarak , çeşitli ve dengeli beslenen vejetaryenlerin , et yiyenlere göre uzun ve sağlıklı yaşama oranının daha yüksek olduğunu söyleyebilirim.Ama yeterli beslenme,uyku ve egzersiz düzeni et yense de yenmese de sağlığı etkileyen durumlar.Zihinsel olarak vejetaryenliğe hazır olmak da sağlıklı olmak için çok önemli tabi.Et yemeyince öleceğini sanan biri vejetaryenlik hakkında hiçbir şey bilmeden bir anda vejetaryen olursa büyük ihtimalle psikolojik olarak sağlıksız hisseder.

  • Deniz ürünleri de sağlıksız mı yani?

Bilinen düşüncelerin tersine , balık sağlıklı bir besin değil.Balık eti , balığın yaşadığı sudaki toksinleri içeriyor ve bu toksinler balık yiyen kişiye geçiyor (balık çiftliklerinde yetiştiyse antibiyotikler de buna dahil).Yediğin balığın kimyasal içermediğine emin olsan bile bazı deniz hayvanları (özellikle karides) biftekte olandan daha fazla kolesterol içeriyor.

🌿 Hayvanlarla İlgili Sorular 🌿

  • Ee , balık da mı yemiyorsun?

Vejetaryenlık deniz ürünleri yememeyi de içeriyor.Yani evet , balık da yemiyorum.Balık da bir hayvan arkadaşlar (hayvansal olarak sadece balık yenmesine pesketaryenlik deniyor buarada).Aynı zamanda balıklar da acıyı hissediyor , sadece bunu ifade edecek ses tellerine sahip değiller.

  • Öbür hayvanlar beslenmek için öldürüyorlar , biz niye öldürmeyelim? Et yemek doğamızda değil mi?

Et yemek doğamızda lafına bayılıyorum gerçekten.Etçil çoğu hayvan et yemezse hayatta kalamıyor ama bu durum insanlar için geçerli değil.Hatta et yememek birçok açıdan insanlar için daha yararlı.En yakın primat akrabalarımızı da içeren çoğu hayvan vejetaryen.Sağlıklı beslenme örnekleri için karnivor hayvanlar yerine bize daha benzer olanlara bakmamız daha mantıklı değil mi?

  • Zaten ölü olan hayvanların derisini kullanamaz mıyız?

O ölü olan hayvanlar sırf derileri ve etlerine olan istek için öldürülüyor.Doğal yollardan değil.Eğer bu istek azalırsa daha az hayvan öldürülür.Günümüzde artık giyim ve ayakkabı sektöründe oldukça kaliteli yapay alternatifler bulunuyor.Kolayca bu alternatifleri tercih ederek bir canı kurtarabilirsin.

  • Eğer herkes vejetaryen olsaydı , yediğimiz hayvanlar hiç doğmamış olacaktı , onlar için daha kötü değil mi?

Hayvanlar için hayvan çiftliklerindeki yaşam o kadar berbat ki sırf onları yemek için hayata getirip , acı dolu bir hayattan sonra öldürerek hayvanlara bir iyilik yaptığımızı nasıl düşünebiliriz?

🌿 "Değişik" Sorular 🌿

  • Hayvanlar her türlü ölüyor , biz yesek nolcak ki?

İnsanlar da her türlü ölüyor , ama bu onları öldürmek ya da hayat boyu acı çektirmek hakkını ortaya çıkarmıyor.

  • Her gün salata yemekten sıkılmıyor musun?

Çok haklısın.Vejetaryen burrito, patates kızartması falan yerken çok sıkılıyorum.Bir gün daha kahvaltıda fıstık ezmeli pankek yersem ölebilirim.Her gün tavuk göğsü ve omlet yemek çok daha eğlenceli.

  • Ama bitkilerin de canı var onlara yazık değil mi?

İstersen inek (doğamızda olduğu için kendimiz avlayabiliyorduk) ve elmayı aynı anda ısırarak bu durumu deneyebilirsin.

  • Et yemek doğamızda yoksa nasıl bu kadar lezzetliler?

Yani , biraz baharat ve barbekü sosuyla her şey lezzetli olurdu.Bu koşup insanları da ısıracağım anlamına gelmiyor.

  • "İnsancıl" yollarla hayvanları kesmekte bir sorun yok?

Cinayet davalarında çok işe yarayacak bir cümle?

  • Vejetaryenlik çok pahalı değil mi?

Evet maalesef , vejetaryen olduğumdan beri kan değerlerim , kolesterolüm falan tamamen sorunsuz olduğu için hastane masraflarına ve ilaçlara çok para gidiyor.

 

Evet, başta değişik tepkilerle karşılaşsam da , kim ne derse desin vejetaryenlik harika ve hayat değiştiren bir şey , saçma sorulara hazır olup vejetaryenliği dile getirmekten çekinme.Çünkü vejetaryen olmak bir diyet şekli değil , yediğin yemekten çok daha fazlası.Bu soruların kaynağı da (saçma da olsa)  çoğu zaman sadece meraktan geliyor ki merak edilmesi güzel bir şey.Umarım aklında olan soruları cevaplamışımdır.Cevaplamadığım ve merak ettiğin  ya da senin de duyduğun ilginç sorular olursa yoruma yazmayı unutma.Bir sonraki yazımda görüşürüz! ♥️

pınar-yalınkılıç

Bunları da beğenebilirsin

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir